REALITY • INVESTICE • FINANCE • MARKETING

Vyřízení hypotéky není proces na dva týdny. Jaké kroky vás čekají?

Prosinec 03,2019 Antonín Fidler 0EALITNÍ ZPRAVODAJSTVÍ

Výběr vhodné nemovitosti vám bude trvat možná několik týdnů, možná měsíce či roky. Najít takovou, která bude vyhovovat nejen v daném životním období, ale i za pár let, není jednoduché. Pokud chcete k financování použít hypoteční úvěr, počítejte s dalšími kroky a týdny, než získáte svůj vysněný domov.

Začněte předvýběrem nemovitosti
Hypotéka dnes není pro každého. I když je hypoteční úvěr nabízen a skloňován takřka na každém kroku, není úplně snadné jej získat. O registrech dlužníků jsme již psali v jiných článcích, ale povinností, které musí žadatel splnit, je podstatně více.

Nejprve je dobré si prostřednictvím hypotečních kalkulaček na různých internetových stránkách spočítat, kolik vám přibližně banka na váš záměr půjčí. Důležité také je zvážit, jak zatíží měsíční splátky vaši domácnost. Nejedná se o půjčku na dva tři roky, ale o dlouhodobý úvěr. V mezidobí se mohou měnit vaše životní a finanční podmínky a je dobré připravit si dlouhodobý výhled, zda jste a budete v dalším desetiletí schopni hypotéku splácet.

Určitě nezůstaňte jen u internetových stránek a oslovte konkrétní banku nebo finančního poradce, kterému důvěřujete. Pomohou vám zorientovat se a nabídnou konkrétní řešení. Pak můžete začít hledat.

Našli jste vhodnou nemovitost? Sepisují se smlouvy
Prvním aktem je sepsání rezervační smlouvy, v níž je závazek o úhradě rezervační zálohy. Tato smlouva slouží jako záruka, že nemovitost nebude nabízena jiným zájemcům. Smlouvu, tak jako každou, si důkladně přečtěte a její podpis zvažte. Často totiž obsahuje různá penále pro případ odstoupení od smlouvy z vaší strany. Někdy i v částce rovnající se rezervační záloze. Což vám v případě, že byste následně při jednání s bankou hypotéku nedostali, může způsobit nemalou finanční škodu.

Po složení rezervační zálohy vám developer či majitel nemovitosti předloží návrh kupní smlouvy. Tak se však podepisuje, až když je zajištěné financování.

Na pořadu dne je banka, nebo hypoteční specialista
K vyřízení hypotéky banka vyžaduje odhad nemovitosti, doklady o potvrzení příjmů žadatelů, návrh kupní smlouvy, výpisy z katastru nemovitostí pro doložení vlastnictví, osobní doklady, podepsanou rezervační smlouvu a případně nabývací tituly – tedy například doložení vlastnictví pozemku, pokud se rozhodnete stavět dům a financovat jej hypotékou. Většina bank vyžaduje často životní pojištění hlavního žadatele pro případ smrti či neschopnosti splácet.

Časově náročný je odhad nemovitosti. Banka má své smluvní odhadce a ti musí provést odhad. Sice tuto službu některé banky poskytují zdarma v rámci vyřízení hypotéky, ale celý proces může trvat i měsíc. Výhodou je v tomto případě koupě nového bytu.

Po předložení všech dokladů proběhne schválení hypotéky, které již trvá řádově jen několik dní. Počítejte však, že do doby, než budou všechny doklady pohromadě, se několikrát s vaším bankovním či finančním poradcem sejdete. Na druhou stranu je lepší mít vše v pořádku a dopředu mít projednané veškeré podmínky, včetně úroků.

Pokud si nevíte rady, můžete využít služeb některého hypotečního specialisty. Ti zpravidla spolupracují s více bankami a mohou vám poradit, která z nich pro vás aktuálně nejvýhodnější.

Následují podpisy smluv
Po schválení hypotéky se podepíše kupní smlouva a následně úvěrová a zástavní smlouva. Návrh kupní smlouvy předkládá a vyhotovuje prodávající, úvěrovou a zástavní smlouvu připraví banka. Zástavní smlouva je pak zaslána na katastr nemovitostí a je zapsána do listu vlastnictví. Putuje tam také kupní smlouva, která slouží pro převod vlastnictví nemovitosti.

Prodej je dokončen tehdy, když jste na katastru nemovitostí zapsán jako nový vlastník. Pak následuje fyzické předání nemovitosti a můžete začít rekonstruovat či rovnou bydlet.

Jindra Svitáková

PRACOVNÍ DOBA

  • Pondělí - pátek: 9:00 - 17:00
    Sobota - neděle: po domluvě

naše pobočky:

centrála

  • ČSA 23/10, 785 01, Šternberk
  • +420 739 208 037
  • info@luxury-service.cz
  • Po-Pá 9-17h
Jana Alexová

Jana Alexová

asistentka centrály

+420 739 208 037
alexova@luxury-service.cz

logokorunka
© 2019 Luxury Service s.r.o. | Jsme součástí Luxury brand | Zásady GDPR